Viisi vinkkiä murtomaahiihtoon aloittelijalle


Murtomaahiihtoon voi olla vaikea päästä kiinni, jos et tiedä mistä aloittaa. Saatat ajatella: Mitä välineitä tarvitsen? Mitä minun täytyy tietää ennen kuin olen valmis ladulle? Kuinka varmistan turvallisuuden? Oikean ohjauksen avulla voit aloittaa urheilun, joka on sekä hauskaa että loistavaa liikuntaa koko keholle. Ei ole mikään salaisuus, että murtomaahiihto tarjoaa virkistävän kardiovaskulaarisen harjoittelun. Se hyödyntää kaikkia tärkeitä lihasryhmiä ja se on erinomainen tapa päästä ulkoilemaan talvella. Monet ihmiset ymmärtävät hyödyt, mutta heidän ongelma on päästä alkuun. Vaikka konsepti on yksinkertainen, oikeiden välineiden valinta voi olla haaste, ja voi kestää jonkin aikaa ennen kuin hallitset perusasiat, niin että ladulla meno tuntuu mukavalta. Aivan kuten kaikkien uusien asioiden aloittamisessa ja oppimisessa, tässäkin avainasemassa on ensimmäisen askeleen ottaminen, joten tässä viisi vinkkiä, jotka auttavat sinua pääsemään alkuun ja kehittymään nopeasti.

Valitse tyylisi

Ennen kuin aloitat hiihtämisen, sinun on päätettävä, millainen hiihto sopii sinulle. Murtomaanhiihto voidaan jakaa kahteen erilliseen tyyliin: klassiseen tyyliin ja luisteluun. Klassinen on perinteisempi hiihtotyyli, jonka aloittelevat oppivat yleensä ensin. Klassisessa murtomaahiihdossa käytetään potku ja liukumisliikkeitä, nojatessa hieman eteenpäin. Luistelutyyli taas vaatii hiihtäjiä käyttämään V-mallia, ja potkaiset kumpaakin suksea, kuten luistellessa. Tämä luistintyyli on monimutkaisempi ja vaikeampi hallita, mutta sen avulla voit myös rakentaa enemmän nopeutta. Kun määrität, kumpaa tyyliä aiot käyttää, voit keskittyä välineisiin, turvallisuuskäytäntöihin ja tekniikkaan.

Turvallisuus ensin

Kun katselet hiihtoa televisiossa, se ei todennäköisesti näytä erityisen vaaralliselta. Ei ole jyrkkiä vuoristopintoja joista voi pudota, kukaan ei hiihdä sulavan jään yli eikä urheilijat törmäile toisiinsa. Mutta kun aloitat maastohiihdon, huomaat pian ettei se ole täysin vaaraton urheilulaji. Koska olet ulkona, sää on aina tekijä ja siitä voi nopeasti tulla ongelma, ellet ole pukeutunut oikein. On myös tärkeää ettei lähde pitkille maastohiihto matkoille yksin, koska niinkin pienestä asiasta kuin nyrjähtäneestä nilkasta voi tulla hengenvaarallinen asia jos olet yksin keskellä ei mitään eikä kukaan tiedä missä olet. Varmista, että polut, joita käytät, ovat kunnolla hoidetut.

Turvallisuus ensin

Pukeudu oikein

 

On ehdottoman tärkeää pukeutua sääolosuhteiden mukaan, ja kerrospukeutuminen on paras tapa torjua säätä maastohiihdon aikana. Tämä ei ole vain turvallisuuden kannalta tärkeä asia, vaan kerrospukeutuminen tekee hiihtämisestä miellyttävämpää, mikä parantaa kokonaiskokemusta. Tarvitset lämpimän talvihatun, joka pitää pääsi lämpimänä sekä käsineet. Ajattele liikkuvuutta valitessasi hiihtovaatteita. Synteettiset ja villan sekoitukset mahdollistavat hien haihtumisen, jolloin kuiva ja tuore tunne säilyy koko päivän. Yritä välttää puuvillaa, koska se pitää kosteuden sisällään.

Valitse oikeat välineet

Valitse oikeat välineet

Murtomaanhiihdossa ei tarvita paljon välineitä, mutta on tärkeä valita korkealaatuiset monot, sukset ja sauvat, jotka sopivat kunnolla ja täyttävät tarpeesi aloittelijana. Kysy kaupasta tai vuokraajalta parhaita aloittelijan suksia. Jos käytät suksia, jotka ovat taitotasoasi vaativammat, hankaloittaa vain harrastustasi turhaan, joten ei kannata olla liian kunnianhimoinen suksia valitessa. Kannattaa myös luottaa ammattilaisiin suksien pitovoitelun suhteen, sillä mikäli voitelu on tehty väärin, tulee ylämäkien kipuaminen olemaan piinaava kokemus. Mukavuutesi ladulla riippuu myös pitkälti siitä, että monot ovat oikean kokoiset, koska kuten varmasti tiedät, väärän kokoiset kengät voi olla maailman epämukavin asia ja hyvin kivuliastakin.

Oikea asento

Seuraava valmisteluvaihe on harjoittaa oikeaa asentoa. Riippumatta siitä minkä hiihtotyylin valitset, aloita seisomalla pystysuorassa ja sitten nojautuen eteenpäin taivuttamalla nilkkojasi. Taivuta nilkkojasi lantion sijaan, jotta käsivartesi voivat vapaasti heilua eteen ja taakse. Jalkasi tulisi olla rentoina, mutta aktiivisina, liikkuen ylös ja eteenpäin voimakkaasti potkaisten. Huomaat, että keskivartalosi tekee paljon töitä kun opit hiihtämään, sillä sinun on tasapainoteltava yhdellä jalalla kun toinen on liikkeessä, joka vaatii paljon vakautta. Nyt, kun olet imaissut kaiken tämän uuden tiedon, on aika lähteä ladulle harjoittelemaan! Jos muistat nämä vinkit, ensimmäisestä maastohiihtokokemuksestasi tulee varmasti miellyttävä. Muista, että harjoittelu tekee mestarin, eikä muutamat kaatumiset haittaa menoa. Silloin voit vain nauraa, nousta ja kokeilla uudestaan. Onnea matkaan!

Comments & Responses

Comments are closed.