Miksi laskettelu on häikäilemättömän hyvä liikuntamuoto


Harva aktiviteetti tuntuu yhtä terveelliseltä ja virkistävältä kuin laskettelu, mutta onko siitä todella hyötyä? Vastaus on yksinkertainen: kyllä, vaikka kuinka hyväksi laskettelu sinulle on, riippuu osittain taitotasostasi, kuinka kovaa haastat itseäsi ja millaista maastoa rinne edustaa. “Alppihiihto on kestävyys- ja vastustuskykyharjoittelun yhdistelmä”, sanoo urheilulääketieteen ja kardiologian professori ja Paracelsuksen lääketieteellisen yliopiston molekyylilääketieteen instituutin johtaja Dr. Josef Niebauer. ”Se vaikuttaa positiivisesti sydämeen ja verenkiertoon sekä ääreislihaksiin – pääasiassa jalkoihin.”

Hyvä sydämelle

Sydämesi työskentelyn osalta Niebauerin tutkimukset ovat osoittaneet, että laskettelu vastaa suunnilleen pyöräily- tai soutuharjoituksia. Tietenkin, hyppimällä syvän puuterilumen läpi, työntää sykkeesi korkeammalle kuin rauhallinen laskettelu alas sileää hoidettua rinnettä. Mutta Niebauer sanoo, että kaikentyyppinen laskettelu, ja maastohiihto myös, tarjoavat cardio-metabolisia hyötyjä, mukaan lukien parantunut insuliiniresistenssi, kehon rakenne ja glukoosiaineenvaihdunta sekä alentunut verenpaine, veren rasva-arvot ja syke. Hiihto näyttää myös piristävän verisuonia ja solujen terveyttä. ”Näimme positiivisia vaikutuksia valtimoiden jäykkyyteen, mikä on merkkinä nuorentavista valtimoista”, Niebauer sanoo. Arteriaalinen jäykkyys on myös sydänsairauden ja Alzheimerin taudin riskitekijä.

Hiihto on myös intervalli harjoittelun muoto, josta on viime aikoina tullut yksi maailman kuumimmista kunnonkohotusmuodoista. Kun olet kunnolla haastanut itsesi 12 sekunnista 15 minuuttiin, saat mukavan tauon kun matkaat hiihtohississä takaisin ylös.

Kasvava todistusaineisto viittaa siihen, että tämä on-off -harjoittelutyyli, joka tarkoittaa kovasti työskentelyä muutaman minuutin ajan ja sitten ottamalla tauon ennen seuraavaa haastetta, voi tarjota erilaisia ​​etuja kuntosi parantamisessa ja täten myös elämäsi pidentämisessä.

Lihaskunto

Laskettelu erottuu muista kuntoiluaktiviteeteista, kun kyse on alavartalon lihasten treenaamisesta. Hyvin koordinoitujen liikkeiden ja erilaisten kehonasentojen yhdistelmät kaarteissa, sivuluisuissa hypyissä ja nopeissa käännöksissä, ja eksentrisen, isometrisen ja samankaltaisen lihasten työskentelyn yhdistelmä voidaan nähdä varsin ainutlaatuisena verrattuna muihin fyysisiin aktiviteetteihin, sanoo Salzburgin yliopiston urheilutieteellisen tiedekunnan ja kineziologian hiihtotutkijan Thomas Stöggl.

Laskettelun aikana tapahtuvat polven ja lonkat liikkeet ja ponnistukset, haastavat paljon laajemmin alavartalon lihaksia kuin useimmat muut liikuntamuodot. Suurista lihaksista reisissäsi paljon pienempiin tukilihaksiin polvien ympärillä, laskettelu ja hiihto on täydellinen alemman kehon treeni, kertoo Journal of Sports Science and Medicine:n tutkimus.

Miksi tämä on tärkeää?

Vaeltamisesta ja juoksemisesta tehdyssä tutkimuksessa kävi ilmi, että näiden tukilihasten aktivointi ja treenaaminen voi parantaa tasapainoa ja vakautta mutta myös vähentää liikakäyttöön ja toistuvaan liikkeeseen liittyviä vammoja. Vaikka tieteellistä kirjallisuutta laskettelusta on vähän, tutkimukset osoittavat, että se myös parantaa tasapainoa ja liikerataa.

Tämän lisäksi ulkona harrastaville upeat luonnon maisemat, jotka yleensä tulevat kaupan päällisenä lasketteluharrastuksen yhteydessä, vaikuttavat tutkimusten mukaan positiivisesti henkiseen ja fyysiseen terveyteen. Hieman kylmälle altistuminen voi myös antaa rasvaa polttavia etuja. Mikään ei voita upeissa maisemissa ulkona treenaamista. Laskettelu on enemmän kuin urheilulaji, vaan sillä on paljon positiivisia vaikutuksia hiihtäjän hyvinvointiin ja elämänlaatuun. Jos epäilet tätä, mene mihin tahansa hiihtomajaan ja tarkkaile kaikkia onnellisia punaposkisia kasvoja. Varttuneemmille aikuisille tehty tutkimus osoittaa myös hiihdon parantavan mielialaa.

Mutta vaikka laskettelu tarjoaa useita terveysvaikutuksia, riskejä ei voi jättää huomioimatta. Jos valitset reittejä ja maastoja, jotka ylittävät kykytasosi, altistat itsesi vakaville loukkaantumisille, murtuneista luista aivotärähdykseen tai jopa kuolemaan asti. Vaikka pysyisitkin kaukana puista ja kumpareista, sydänkohtaukset ovat rinteillä yleisin kuolinsyy. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että huomattava määrä ihmisiä lähtee laskettelemaan huolimatta huonosta kunnostaan ja sydän- ja verisuonitaudin riskitekijöiden yhdistelmästä, mikä tekee hiestä alttiita sydänkohtauksille, Niebauer sanoo.

Mikä tahansa toiminta, joka haastaa sydämesi voi myös vaarantaa sen. Tämä pätee juoksemiseen, pyöräilyyn ja uintiin, eikä laskettelu ole poikkeus. Mutta olettaen, että sydämesi on riittävän hyvässä kunnossa käsittelemään liikuntaa, hiihtämisen ja laskettelemisen edut ylittävät riskit. Kannattaa kuitenkin pitää järki mukana ja aloittaa pienistä, helpoista mäistä ja sitä mukaan kun sydän ja lihaksesi kehittyvät, voit nostaa haastetasoa.

Comments & Responses

Comments are closed.