Laskettelu on loistava liikuntamuoto


Pakkasen puraisu poskillasi ja upottava lumi suksiesi alla. Kovinkaan moni aktiviteetti ei tunnu lähtökohtaisesti niin tervehenkiseltä ja virkistävältä kuin laskettelu, mutta onko se todellisuudessa sinulle hyväksi? Vilpitön vastaus tähän on kyllä, mutta laskettelun sopivuus juuri sinulle riippuu osittain taitotasostasi, siitä kuinka pitkälle haluat puskea itsesi ja maastosta, jota lähdet laskemaan alas.

Alppihiihto on sekoitus kestävyys- ja vastusharjoittelua, kertoo Itävallan Salzburgin lääketieteen yliopistossa professorina ja johtajana työskentelevä tohtori Josef Niebauer. Hänen mukaansa alppihiihdolla on positiivisia vaikutuksia sydämelle ja verisuonistolle sekä lihaksistolle ja erityisesti jaloille. Niebauerin tutkimusten mukaan laskettelun vaikutus sydämen hyvinvoinnille on suunnilleen samaa luokkaa pyöräily- tai soutuharjoitusten kanssa.

Laskettelu on loistava liikuntamuoto

Laskettelu on loistava liikuntamuoto

Syvässä puuterilumessa kurvailu nostaa tietenkin sykettä enemmän kuin laiska laskettelu helpommassa rinteessä. Mutta tohtori Niebauerin mukaan kaikenlainen laskettelu ja murtomaahiihto tarjoaa kardiologisia ja metabolisia hyötyjä, kuten paremman insuliinivasteen, kehonrakenteen ja glukoosimetabolismin sekä alhaisemman verenpaineen, veren lipidien määrän ja sykkeen. Laskettelu edistää myös verisuonten ja solujen terveyttä. Tutkimuksissa nähtiin positiivisia vaikutuksia valtimoiden jäykkyyteen, mikä on merkki nuortuneista valtimoista. Valtimoiden jäykkyys altistaa sydänsairauksien ja Alzheimerin sairauden kehittymiselle.

Monipuolinen treenimuoto

Laskettelu on myös eräs muoto intervalliharjoittelua, josta on tullut viime aikoina yksi kuumimmista trendeistä fitness-maailmassa. Kun käytät rinteen laskemiseen aikaa parista kymmenestä sekunnista viiteentoista minuuttiin rinteestä riippuen, saat mukavan tauon noustessasi hiihtohissillä takaisin rinteen huipulle. Saamme jatkuvasti uusia todisteita siitä, että tämä sekamuotoinen harjoittelu – työskenteleminen kovaa muutaman minuutin ajan ja hengähdystauon pitäminen sen jälkeen – voi tarjota runsaasti hyötyjä aina pidemmästä eliniästä kuntotason kasvamiseen.

Mutta laskettelu erottuu todella kaikista muista liikuntamuodoista alakehon lihasten aktivoimisessa ja treenaamisessa. Sekoitus erittäin koordinoituja liikkeitä, joissa käytetään erilaisia lihaksia ja lihastoimintoja, kuten käännökset, liukumiset, laajat kaarteet ja hypyt, sekä erilaista eksentrisiä, isometrisiä ja konsentrisia lihasharjoitteita tekevät laskettelusta hyvin ainutlaatuisen lajin verrattuja mihinkään muuhun fyysiseen aktiviteettiin.

Hienovaraiset ja myös laajemmat polvien ja lantion liikkeet ja ojennukset, joita laskettelun aikana harjoitetaan, tarjoavat paljon monipuolisemman haasteen alavartalon lihaksille kuin useimmat muut harjoittelumuodot. Urheilulääketieteen julkaisuissa on viime aikoina käsitelty tutkimuksia, joiden mukaan laskettelu tarjoaa täydellisen alavartalon harjoituksen kaikille lihaksille aina suurista reisilihaksista pieniin polvea ympäröiviin tukilihaksiin.

Miksi tämä sitten on tärkeä asia? Patikointia ja juoksua koskevista tutkimuksista on havaittu, että näiden tukilihasten laajempi aktivoiminen ja harjoittaminen voi parantaa tasapainoa ja vakautta, ja se saattaa ehkäistä toistuvien liikkeiden tai ylikäytön aiheuttamaa riskiä nivelissä. Vaikka tieteellinen tutkimus laskettelun tuloksista ei ole yhtä syvällistä, myös sen parissa tehdyt tutkimukset osoittavat, että myös laskettelu parantaa tasapainoa ja liikeratoja.

Laskettelua tarjoaa myös silmäniloa

Ulkoliikunnan ystäville eräs tärkeä tekijä on myös laskettelun tarjoamat upeat maisemat, joten sitäkään ei kannata jättää pois laskuista. Useat tutkimukset osoittavat, että ajan viettäminen ulkosalla ja luonnon parissa edistää merkittävästi sekä mielen- että fyysistä terveyttä. Myös lievä altistuminen pakkaselle voi myös tarjota hyötyä rasvanpolttoon.

Tohtori Niebauer sanookin, että aktiivista toimintaa kauniissa maisemissa ulkosalla ei päihitä mikään. Laskettelu on paljon muuta kuin pelkkä liikuntalaji, sillä se tarjoaa runsaasti positiivisia vaikutuksia laskettelijan hyvinvoinnille ja elämänlaadulle. Jos epäilet tätä, voit kävellä laskettelukeskuksen ravintolaan ja nähdä kaikki iloiset kasvot terve puna kasvoillaan. Tutkimusten mukaan vanhemmilla ihmisillä laskettelu myös parantaa mielialaa. Jos harrastuksesi siis ovat lähinnä sisätiloissa tietokoneella tapahtuvaa pasianssin tai ventin pelaamista, keskustelufoorumeiden selailua tai pöytälaatikkorunoilua, kannattaa välillä suunnata myös raikkaaseen ulkoilmaan fyysisten aktiviteettien pariin. Ja mikä olisikaan parempi liikuntamuoto aurinkoisena talvipäivänä kuin laskettelu. Laskettelukeskukset tarjoavat upeita maisemia tuntureille tai vuorille, missä sitten päätätkään lasketella.

Mutta vaikka laskettelu tarjoaa runsaasti terveyshyötyjä, myöskään riskejä ei voi jättää pois laskuista. Jos lähdet laskemaan pitkin metsäpolkuja tai maastoon, jonka vaatimukset ylittävät kykysi, altistat itsesi vakavalle vammalle – aina murtuneista luista ja aivotärähdyksestä jopa kuolemaan saakka. Vaikka pysyisit loitolla puista ja jyrkänteistä, suurin kuolinsyy rinteillä ovat sydänkohtaukset.

Tämä johtuu pääosassa siitä, että useat laskettelijat lähtevät rinteeseen, vaikka heidän kuntonsa on huono ja heillä on sydänsairauksien riskitekijöitä. Jokainen sydäntäsi rasittava liikuntamuoto voi myös vaarantaa sydämesi. Tämä pätee yhtä lailla juoksemisen, pyöräilyn, uimisen kuin myös laskettelunkin suhteen. Mutta jos sydämesi on riittävän hyvässä kunnossa ja kestää harjoituksen, laskettelun hyödyt ylittävät helposti sen riskit.

Laskettelua tarjoaa myös silmäniloa

Laskettelua tarjoaa myös silmäniloa

Laskettelu harjoitusmuotona

Laskettelu ja lumilautailu ovat pääasiassa kardiovaskulaarisia harjoitusmuotoja, jotka vaativat keskivartalon lihaksiston ja alavartalon lihasten aktivoimista. Laskettelun intensiteetti harjoitusmuotona riippuu kokemustasosta, siten että aloittelijat ja ekspertit kokevat kaikkein suurimman rasituksen. Aloittelevat laskettelijat ja lumilautailijat kaatuvat useammin, minkä vuoksi heidän on tehtävä paljon punnerrustyyppisiä liikkeitä, aktivoida useampia lihaksia ja ponnistella enemmän pysyäkseen tasapainossa ja pitääkseen yllä sopivaa vauhtia.

Toisessa päässä spektriä ovat kokeneimmat laskettelijat ja lumilautailijat, jotka saavat myös raskaan harjoituksen, kun he valitsevat vaativamman ja raskaamman maaston, kuten jyrkänteet ja hoitamattomat metsäpolut. Jatkuvat hypyt, tiukat käännökset ja tasapainon ylläpitäminen korkeissa nopeuksissa saa sydämen sykkeen kattoon varmasti.

Jatkuva laskettelu tai lumilautailu polttaa 300—500 kilokaloria tunnissa, mutta huomioon kannattaa ottaa myös odotteluaika. Todellisuudessa laskettelupäivän aikana on paljon epäaktiivisia hetkiä hissijonossa odotellessa ja matkalla hissillä kohti rinteen huippua. Tämän vuoksi edellä mainitun kulutusmäärän voi arvioida 90 minuutille tunnin sijasta. Jos vietät koko päivän rinteessä, eli noin kuusi tuntia laskemassa ja tunnin ajan ruoka- ja muilla tauoilla, voit odottaa kuluttavasi karkeasti arvioiden 1200—2000 kilokaloria päivän aikana.

Comments & Responses

Comments are closed.