Kuinka tulla paremmaksi laskettelijaksi -10 tapaa parantaa hiihtoa – osa 2


Talvi on tulossa ja sen mukana lumi ja laskettelurinteet. Pian on aika kaivaa sukset ja monot esille ja suunnata luuri lumetetulle rinteelle tai luonnon puuterilumen peittämille alpeille. Odotatko innolla kuulevasi tuulenhuminan taas korvissasi ja pirtsakan pakkasen poskissasi, mutta haluaisit tänä talvena kehittyä entistä paremmaksi laskettelijaksi? Tässä tapauksessa tämä artikkelisarja on juuri sinulle, sillä esittelemme huippulaskettelunopettajien vinkkejä kuinka edetä ja parantua laskettelijana.

Työnnä itsesi mukavuusalueesi ulkopuolelle

Itsensä testaaminen ja rajojensa haastaminen aina silloin tällöin on erittäin tärkeää kehitykselle. On kuitenkin tärkeää, että olet itsevarma ja vahva, hyvin levännyt ja olet tankannut tarpeeksi ravintoa ja vettä kehoosi kun teet tämän. Yksi tapa tulla vahvemmaksi hiihtäjäksi on seurata ja katsella muita hiihtäjiä, jotka ovat parempia kuin sinä. He todennäköisesti laskettelevat kovemmin ja nopeammin kuin sinä, ja on hieno treeni yrittää pysyä mukana ja seurata niitä kaikkialle, minne he menevät. Esimerkiksi jos et ole liian luottavainen pitämään suoraa viivaa kuopissa, on hienoa seurata jotakuta muuta ja pysyä samassa linjassa. Tai jos rakastat hiihtää pisteessä, mutta kamppailet hankalassa / syvemmässä lumessa, on hyvä seurata jotakuta muuta, joka sanelee reittisi puolestasi voi tehdä hiihdosta puuterilumessa paljon helpompaa. Tällä tavoin opit laskettelemaan syvässä lumessa hetkessä!

Ota oppitunti

Riippumatta siitä, kuinka paljon olet hiihtänyt ja treenannut, voit aina oppia jotain uutta ja parantaa hiihtoasi. Jopa MM-kisoijen ja X-Games-hiihtäjillä on valmentajia kouluttamaan heitä joka päivä, yrittäen parantaa heitä! Olipa kyseessä lyhyt yksityinen oppitunti, ryhmäopetus tai 10 viikon ohjattu kurssi, tulet olemaan yllättynyt siitä, kuinka paljon voit kehittyä, ja että voit saavuttaa itsellesi asetetut tavoitteet, olipa kyse jyrkästä kapeasta vuorenrinteestä tai suuri ura, joka on aina pelottanut sinua.

Visualisoi hyvä urheilijan asento

Liikkeiden ja asentojen visualisointi on erittäin tärkeä taito, niin kuin se, että olet tietoinen siitä, mitä kehosi tekee ja miten se liikkuu. Kun katselet ammattilaisia ​​Youtube -sivustolla (esim. Didier Cuche, Ted Ligety, Lindsey Vonn), voit nähdä, että asia, joka kaikilla on yhteistä, on vahva asento. Hyvällä hiihtäjällä on tasapainoinen ja vahva asento, jonka he oppivat ensimmäistä kertaa aloittelijoina. Kun hiihtäjät kehittyvät he usein unohtavat tämän hyvän urheilijan asennon.

Ihanteellinen asento on, kun jalkasi ovat lonkan leveyden verran erillään ja käytät kaikkia hiihtoniveliä, eli nilkkoja, polvia ja lonkkia, liikehtien jalkojesi tasapainottamiseksi. Pidä kätesi edessä ja kaukana kehostasi noin lonkan tasolla ja pidä horisontaalinen katseviiva, joka myös auttaa pitämään tasapainon. Jos voit virittää tämän perusasennon ja pitää sen, kun lasket eri maastoissa, pystyt laskemaan myös haastavampia rinteitä. Yleisin ongelma on, että laskettelijat unohtavat joustaa nilkkansa, jonka seurauksena on niin sanottu ‘takapenkki’ asento, joka vaikeuttaa suksien ohjaamista. Perus ‘urheilijan’ asento mahdollistaa paljon paremman suksien hallinnan.

Ole realistinen tavoitteidesi kanssa

On hienoa, että sinulla on tavoite joka viikko, kun hiihdät, oli kyseessä sitten erityisesti piste, jonka haluaisit laskea, jokin temppu puistossa tai vaikea Off-piste rinne, jonka haluat vallata. Kokeile ja ole realistinen, valitse tavoite, jonka voit saavuttaa, mutta sinun täytyy haastaa itseäsi ja harjoitella kovaa niiden saavuttamiseksi. Joka viikko kehityt, hiihdät kovempaa ja saat valtavan saavutuksen tunteen.

Kahtena viimeisempänä neuvona haluamme muistuttaa, että olet tullut vuorille tai laskettelukeskukseen laskettelemaan, etkä juomaan hiihtomajassa. Vaikka jokainen hiihtäjä rakastaa after ski:tä pitkän laskettelupäivän jälkeen, oluiden ja muiden alkoholijuomien ja humalantilaan päätyminen ei todellakaan auta sinua kehittymään laskettelijana, vain päin vastoin. On kuitenkin tärkeä juoda paljon vettä, sillä laskettelu on rankkaa urheilua. Toinen asia joka on ehkä tärkein neuvo tässä listassa, on: pidä hauskaa! Nauti maisemista ja rinteestä ja ystävien seurasta.

Comments & Responses

Comments are closed.