Kuinka tulla paremmaksi laskettelijaksi: 10 tapaa parantaa hiihtoa – osa 1


Kuka ei haluaisi olla parempi hiihtäjä? Ajattelimme, että pyydämme kokeneita ja asiantuntevia hiihtokouluttajia, kertomaan meille parhaat tavat, joilla kuka tahansa voisi parantaa laskettelu tai hiihtotaitojaan tänä talvena. Tähän listaan olemme koonneet kymmenen parasta vinkkiä, miten sinäkin voit nousta seuraavalle tasolle.

Osta oikeat välineet

Mukavat ja tarpeeksi lämpimät vaatteet ovat tärkeät, jos haluat nauttia hiihtämisestä. Selvitä aina edellisenä iltana, millainen sää tulee olemaan päivänä, jolloin olet suunnitellut lähteä mäkeen. Koska markkinoilla on nykyään niin valtava valikoima suksia voi olla vaikea tietää, millaiset sukset tarvitset. Ennen kuin ostat suksia, selvitä missä haluat hiihtää. Olitpa sitten keskittynyt laskettelemaan laskettelukeskuksissa, syrjäseuduilla, lähipuistossa tai sekaisin kaikissa paikoissa, on tärkeä saada oikeat sukset oikeaan maastoon.

Useimmat hiihtäjät rakastavat lasketella keskuksissa mutta myös maastossa. Jos sinä kuulut tähän ryhmään, sinun on etsittävä suksi, jolla on hyvä sivuleikkuu lasketteluun mutta joka on hieman leveämpi, jotta se kannattelee lumen pinnalla helposti. On tärkeää ettei suksi ole liian jäykkä, koska niillä saattaa muutoin olla hankala kääntyä, taipua ja pitää hauskaa. Samaa voidaan sanoa monon suhteen, jos sinulla on liian jäykät monot, et pysty taivuttamaan nilkkojasi ja siksi laskettelu voi tuntua raskaalta ja sukset vaikeilta hallita.

Kohota kuntoa ja lisää voimaa

Hiihto ei ainoastaan käytä lihasryhmiä, joita harvoin muuten käytät, mutta hiihtäessä sinun on myös selvittävä korkeuksista ja alhaisista lämpötiloista. Siksi on erittäin tärkeää säilyttää hyvä kuntotaso ja tehdä erityisiä kuntotreenejä, jotka auttavat sinua pysymään laskettelukunnossa. Tämä ei vain auta sinua nauttimaan enemmän ja paranemaan, vaan myös auttaa estämään lihas- ja nivelsiteiden vammoja.

Punttisalilla kannattaa treenata keskivartalon lihaksia, joustavuutta, notkeutta ja ketteryyttä, lisätä tehoa painosuhteeseen ja lisätä jalkojen voimaa. Paras harjoitus, jonka voit tehdä tukeaksesi lasketteluharrastustasi on plyometrics, joka tekee sinusta vahvemman ja tehokkaamman, jotka ovat tärkeitä ominaisuuksia hiihtäjälle.

Suuri osa painonnostosarjoista tehdään epävakailla pinnoilla, kuten tasapainolaudoilla ja jumppapalloilla. Tasapaino on ratkaiseva hiihtämisen kannalta. Keskivaratalo on yksi tärkeimmistä alueista joka kehittää tasapainoa. Mitä vahvempi keskivartalosi ja selkäsi on, sitä paremman suorituskykyä voit saavuttaa suksilla.

Katso ammattilaisilta mallia

Viimeisen vuosikymmenen aikana hiihtotekniikka on kehittynyt voimakkaasti, kuten myös suksien suunnittelu. Carving-sukset ovat helpottaneet laskettelurinteillä laskettelemista, kun taas leveät sukset ovat helpottaneet hauskanpitoa reitin ulkopuolella. Vuorilla hiihtäjät laskettelevat monin eri tavoin ja tyylein, jotkut ovat pysyneet tekniikkojen kehityksen mukana ottamalla oppitunteja ja toiset jatkavat samojen vanhojen tekniikoiden käyttämistä, jotka he oppivat joskus aikoinaan. Paras inspiraatio, ja kuva mitä pitää päässään on kuvitella olevansa maailmancupin hiihtäjä tai katsella mahtavia hiihtoelokuvia legendoista kuten Candide Thovexista. Voit oppia paljon katselemalla kilpahiihtäjiä porteilla ja vapaahiihdossa, miten he asennoivat kehonsa, tasapainottaa suksensa, jatkuvasti siirtyä käännöksestä toiseen ja luoda vaikuttavia kulmia. Hyvä video katsottavaksi on Kalle Palander Suomen MM-kisoissa.

Kuvaa itseäsi

Kun katsot videon jälkikäteen, voit yllättyä kuinka paljon se paljastaa. Yleensä laskettelijat eivät voi uskoa että he hiihtävät niin kuin he tekevät, olivat he sitten yllättyneitä oikeista tai vääristä syistä. Joka tapauksessa on todella hyödyllistä nähdä oma hiihtonsa, sillä se antaa sinulle paljon vahvemman käsityksen omasta suorituskyvystäsi. Jostain syystä laskettelijat eivät koskaan tee niin paljon liikkeiden suhteen kuin mitä he luulevat tekevänsä. Hiihto on urheilu, joka vaatii osallistujia tekemään jotain 150 prosenttisesti ja korostamaan mitä tahansa liikettä, asentoa tai kulmaa, jonka he pyrkivät saavuttamaan. Olipa sinulla mahdollisuus katsella video oppitunnin aikana laskettelunopettajan kanssa tai menitpä sitten kuvaamaan sen itse ystävien kanssa, videoanalyysi on erinomainen oppimisen työkalu oman suorituskyvyn tutkimiseen ja taitojensa kehittämiseen.

Comments & Responses

Comments are closed.