10 terveyshyötyä hiihtämisestä


Pääsit sitten hiihtämään vain talvilomalla lumipeitteisillä vuorilla tai koko talven ajan oman kodin lähistöllä, on hiihtäminen yksi parhaista urheilumuodoista kylminä talvikuukausina. Kaikenikäiset ja taitotasoiset ihmiset voivat hyötyä ulkoilupäivästä lumessa, koska hiihto on hyväksi niin keholle kuin mielellekin. Alla paljastamme hiihtämisen kymmenen erilaista positiivista terveysvaikutusta.

Parantaa asentoaistia

Asentoaisti tarkoittaa kykyä tuntea eri ruumiinosien asema ja niiden ponnistus, joka menee niiden liikuttamiseen. Toisin sanoen, kun pidät kätesi kasvojesi edessä silmäsi ollessa suljettuna, tiedät silti, että kätesi on olemassa, vaikket näe niitä. Hiihtäminen vaatii melko paljon tasapainoa ja koordinaatiota ja sinun täytyy olla tietoinen kehosi monista pienistä liikkeistä ja asennoista jos haluat hiihtää hyvin ja pysyä pystyssä. Asentoaisti heikkenee iän myötä, joten mitä enemmän teet asentoaistia työllistäviä aktiviteetteja, sitä vähemmän se heikentyy.

Vahvistaa luita ja niveliä

Polvien on kestettävä jännitys ja paino kehosta kun käännyt ja liikut nopeasti alamäessä, joten ne vahvistuu, kun hiihdät. Sen lisäksi, että polvet vahvistuvat, myös luut vahvistuvat, koska painonhallinta vaikuttaa jalkoihin. Joten rinteiltä alas liukuminen ei vain ole hauskaa, vaan estät myös samalla polvien vaurioita ja osteoporoosia sekä vahvistat asentoaistiasi. Tämän lisäksi hiihtämine vahvistaa mielialasi. Hiihto ei vain lisää onnellisuutta ja hyvinvointia, mutta se hyödyttää yksilön fyysistä ja henkistä terveyttä aktiivisuudesta tai kestosta huolimatta.

Lisää sydän- ja verisuonikestävyyttä

Aerobisena kestävyyslajina hiihto voi auttaa kaloreiden polttamisessa ja laihtumisessa. Aloittelijat voivat myös saada hyvää kardiovaskulaarista liikuntaa ja treenata sydäntä ja keuhkoja kävelemällä rinnettä ylös hiihtohissin käyttämisen sijaan.

Tämän lisäksi hiihtäminen vahvistaa alavartalon lihaksia. Koska hiihto vie sinut pysyvään kyykkyasentoon, se treenaa sisä- ja ulkoreisiä, takareisiä ja pakaroita. Tulet todennäköisesti kuitenkin olemaan liian keskittynyt ympäröivääsi luonnon kauneuteen huomataksesi poltetta jaloissasi, mutta lupaamme että tulet varmasti tuntemaan jotain seuraavana päivänä.

Parantaa tasapainoa ja joustavuutta

Koska hiihtäessä työskentelet jatkuvasti pysyäksesi tasapainossa, keskivartalo on koko ajan aktiivinen. Lisäksi hiihto haastaa tasapainosi ja ketteryytesi mutta auttaen sinua estämään liukastumisia ja kaatumisia vanhemmalla iällä.

Joustava keho on valtava etu hiihdon aikana. Rakentamalla joustavuutta voit välttää lihasten venähdykset ja nyrjähdykset. Perusteellinen, säännöllinen venyttelyrutiini, joka keskittyy keskivartalon lihasryhmiin vahvistaa vatsalihaksia, vinoja vatsalihaksia ja lantiota, joita käytetään laskettelussa.

Auttaa nukkumaan hyvin

Tulet tuntemaan itsesi uupuneeksi parhaalla mahdollisella tavalla, kun kokeilet uutta urheilua, etenkin sellaista, joka haastaa koko kehosi. Rinteisiin menemisen jälkeen takaamme, ettet selaile internetiä ennen nukkumaanmenoa tai pysy hereillä yömyöhään vaan laskeudut uupuneena tyynylle ja nautit rauhallisesta unesta.

Tämän lisäksi hiihtäminen ja laskettelu edistää terveellisiä ruokailutottumuksia. Kun heräät ennen pitkää hiihtopäivää, sinun täytyy syödä kunnolla että jaksat, lounasaikaan sinun täytyy tankata ja illan aikana tarvitset elpymisaterian. Luonnollisesti olet tietoisempi syömisestäsi ja varmistat että saat hyvän määrän laadukkaita proteiineja, terveellisiä rasvoja, vähemmän sokeria ja sen sijaan enemmän hedelmiä ja vihanneksia jne.

Hiihtäminen voi myötävaikuttaa myös aurinkoisempaan mielialaan. Päivän viettäminen lumisella kukkulalla tai vuorella luonnon kauneuden ympäröimänä unohdat jokapäiväisen elämän stressit. Voit hyötyä myös D-vitamiinin altistuksesta, joka auttaa ehkäisemään kausiluonteista mielialahäiriötä ja parantaa mielialaasi.

Hiihtämisellä ja laskettelulla ei siis ole vain fyysisiä terveysvaikutuksia vaan se voi myös edesauttaa hyvää ja raikasta mielialaa ja parantaa unenlaatua. Olit sitten mummo tai vaari, aikuinen tai lapsi ja olitpa sitten ensikertalainen tai jokavuotinen himohiihtäjä, on aika kaivaa sukset taas esille ja panna ne kuntoon ja odottaa ensi lumia tai lähteä pohjoiseen lumien perässä ja nousta jälleen suksille ja nauttia kaikista hiihtämisestä saatavista terveysvaikutuksista.

Comments & Responses

Comments are closed.